location-pin phone-receiver signs svg-defsnulltelephone web

AKTUALNOŚCI

UFG: Przyczyny braku OC

Z najnowszej analizy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) wynika, że najczęstszą przyczyną braku OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm.) w latach 2013-17 było wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela po zakupie używanego auta. Tego typu sytuacja miała miejsce w 37% spraw*.

– Brak polisy OC najczęściej wynika z nieznajomości przepisów i błędnego postępowania nowego właściciela po zakupie auta – tłumaczy Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. – Dlatego zwracamy uwagę osób kupujących używany pojazd, że mogą korzystać z OC zbywcy tylko do końca okresu, który widnieje na polisie – wyjaśnia.

Kolejną istotną przyczyną było nieopłacenie raty składki za OC i w efekcie wygaśnięcie umowy ubezpieczenia (24%). Niemal równie częstym powodem było przekonanie, że dla niesprawnego i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (20%). Na liście znalazły się także: brak pieniędzy na opłacenie składki oraz opóźnienie przy zawarciu polisy OC po zakupie nowego pojazdu lub po rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy.

Coraz szczelniejszy system

Raport UFG pokazał również wzrost wykrywalności kierowców bez polisy OC i coraz większej szczelności systemu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Fundusz przypomniał, że od ponad sześciu lat rozwija własne narzędzia do typowania nieubezpieczonych – przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych. Pierwszym algorytmem przeszukującym dane w bazie pod tym kątem był program typujący zamknięte przerwy** w OC. Na tej podstawie od początku 2013 r. do końca 2017 r. UFG wykrył łącznie ponad 61 tysięcy nieubezpieczonych. Następnie w 2014 r. eksperci Funduszu opracowali i uruchomili kolejny model – tym razem wykrywania nieubezpieczonych posiadających tzw. otwarte przerwy w ubezpieczeniu***. Dzięki temu w ostatnich trzech latach wykrytych zostało blisko 23 tys. nieubezpieczonych. Dodatkowo, tak jak przed uruchomieniem bazy polis komunikacyjnych, instytucja otrzymuje informacje o potencjalnych nieubezpieczonych dzięki kontrolom tzw. organów zewnętrznych, przede wszystkim policji, wydziałów komunikacji i straży granicznej.

W ciągu ostatnich pięciu lat udział wykrytych nieubezpieczonych dzięki kontrolom własnym UFG, w ogólnej liczbie zidentyfikowanych osób bez OC, zwiększył się z 30 do 60%. Oznacza to, że dziś bez udziału właściciela pojazdu identyfikujemy już sześciu na dziesięciu nieubezpieczonych – zaznacza  Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. – I cały czas dążymy do rozwoju tego sposobu, gdyż jest on najbardziej skuteczny. Działania te są również zbieżne z projektem rozwiązań eliminujących papierowe dokumenty, w tym również polisy, co zapowiada Ministerstwo Cyfryzacji przy modernizacji CEPiK – dodaje.

Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około  80-90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4-0,5%wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu.

***

* W raporcie przeanalizowane zostały sprawy z okresu od początku stycznia 2013 do końca grudnia 2017. Połowa z nich dotyczyła spraw zarejestrowanych przez UFG na podstawie zawiadomień policji, pozostałe to sprawy wygenerowane z oparciu o dane z bazy polis komunikacyjnych UFG (Ośrodek Informacji UFG).

**Przypadki w których podczas kontroli ujawniono co najmniej dwie umowy ubezpieczenia, pomiędzy którymi wystąpiła przerwa w ochronie ubezpieczeniowej.

***Gdy istnieje polisa OC w danym roku, a po niej lub przed nią ubezpieczenie nie było zawarte.

Źródło: gu.com. pl; UFG

Centrum Finansowe EFEKT S.C.
Joanna Matyszewska, Adam Gierszewski
Al. Bayeux 22, 89-600 Chojnice
tel/fax: +48 52 39 77 000 e-mail: biuro@efekt-chojnice.pl